Leuk hoor zo’n SalesLEADERSHIP Event, maar wat heb ik eraan?

Dat is een super goeie en heel terechte vraag. Waarom zou jij je kostbare tijd stoppen in een training van vier dagen? Je hebt wel wat beters te doen, toch? Bovendien, je manager ziet je aankomen. “Ik ben vier dagen weg, naar een inspirerende training. Vraag me niet wat we gaan doen, laat staan wat het oplevert, maar het lijkt me heel nuttig”.

Verwacht je dat je manager zegt: “Natuurlijk joh, ga maar. Ik vang de boel hier wel op. Veel plezier en veel inspiratie”. Of zou het kunnen zijn dat je een vraag krijgt die klinkt als: “Hoezo dat? Wat kost het en vooral wat levert het op?” Iets met return on investment.

In een serie van vijf blogs zullen wij je meenemen in de inhoud van het programma van het SalesLEADERSHIP Event. Als eerste de basis.

De leiderschapsdriehoek met vier kanten

O jee, een vage theorie! Nee hoor dat valt reuze mee. Geen rocket science. Als (sales-) manager heb je te maken met de volgende primaire elementen van je job.

  1. Je zult met jouw team resultaten moeten neerzetten. Bottom-line komen die resultaten er simpelweg op neer dat je Euro’s moet verdienen. Er moeten producten en/of diensten worden verkocht. Omzet worden gemaakt. Marge worden gerealiseerd.
  2. Je bent verantwoordelijk voor duurzaamheid op verschillende vlakken. Duurzaamheid is wellicht wat je aan klanten en relaties verkoopt. Duurzaamheid speelt ook een belangrijke rol in relatie tot jouw medewerkers en jouw team. Duurzaamheid heeft namelijk niet alleen te maken met producten of diensten, maar ook met relaties.
  3. Er wordt van je verwacht dat je voortdurend bezig bent met verbeteren en vernieuwen, ofwel met innovatie. Het zoeken en vinden van nieuwe markten, nieuwe toepassingen, verbeteringen in processen en werkwijzen, enzovoort.

 

“De kwaliteit van een leider kan niet beoordeeld worden door de antwoorden die hij geeft, maar door de vragen die hij stelt.”

– Simon Sinek –

Dat zijn de drie zijden van de driehoek. Resultaat, Duurzaamheid en Innovatie. Hoe zit het dan met die vierde kant? Want heel eerlijk gezegd kan dat dus niet hè! Dat klopt. Een driehoek heeft drie kanten, geen vier! De vierde ‘kant’ is het middelpunt van de driehoek. De Mens.

Misschien herken je als (sales-) manager dat je als duizendpoot met van alles bezig bent. Razend druk bent. Enorm veel ballen in de lucht moet houden. Als middle manager ben je bezig met wat er ‘boven’ je hoofd gebeurt en wordt verwacht. Tegelijkertijd probeer je ‘onder’ je alle schapen in het hok te houden. En o ja, er moeten ook nog resultaten worden geboekt, gebouwd worden aan duurzame relaties en tussendoor staat innovatie ook nog op de agenda.

Je team en je mensen raken misschien wel wat uit het oog en hopelijk niet uit het hart. Contacten zijn vluchtig en gaan vooral over de business en de dagelijkse brandjes die moeten worden geblust. Je zou willen en zelfs moeten bijdragen aan hun ontwikkeling, maar het lukt gewoon niet.

Er zijn uitzonderingen op de regel. Natuurlijk. Maar veel (sales-) managers hebben te kampen met een chronisch gebrek aan aandacht voor het binden en boeien van hun mensen. En het is ook niet of het één of het ander. Alle vier de kanten van de driehoek zijn van belang: Resultaat, Duurzaamheid, Innovatie en de Mens.

Hoe je volle focus kunt hebben op jouw driehoek, dat is waar het SalesLEADERSHIP Event om draait. Hoe doe je dat dan? Welke tools heb je nodig? Welke mindset draagt bij aan de gewenste resultaten? En nog veel en veel meer.

In de volgende aflevering gaan we in op de vraag: Wat bedoelen jullie toch met mindset en wat is dan de juiste mindset?

Wil je meer weten over het SalesLEADERSHIP Event? Bezoek dan onze informatiesite

Recente nieuwsberichten

Leuk hoor zo’n SalesLEADERSHIP Event, maar wat heb ik eraan?

Dat is een super goeie en heel terechte vraag. Waarom zou jij je kostbare tijd stoppen in een training van…

“Wij gaan dit samen fixen”

“Ik houd me al bijna 25 jaar bezig met het werven van personeel. Deze methode heb ik niet eerder meegemaakt.”…